Ilmastoneuvotteluissa ollaan vaarallisilla vesillä
Tässä YK:n ilmastosopimus, jonka puitteissa neuvottelut käydään.
Tässä asiakirja, josta Pariisin osapuolikokouksessa yritetään päästä sopuun.
Tässä ilmastosopimuksen osapuolten INDC:t.
Huomioita:
- 1992 kiveen hakattu valtioiden luokittelu kehittyneisiin ja "kehittyviin" on pysyvä, se ei ole muuttumassa
- Siirtymätalouksien (EIT=economies in transition) siirtymälle ei ole näköpiirissä loppua, siirtymä tulee kestämään pidempään kuin kesti se, mistä ollaan (edelleen) siirtymässä
- Nyt kun kasvihuonekaasu-toimia (mitigation) vaaditaan kaikilta osapuolilta, siirtymätalouksien ja "kehittyvien" valtioiden asema on lähes sama –> Euroopan itäblokin hävittyä kylmän sodan he voittivat heti seuraavan
- Siirtymätaloudet saivat valtavan suuren palkinnon siitä, että tuottivat vähemmän, mutta suuremmilla päästöillä (ennen vuotta 1992). Niiden päästöt romahtivat 1990-luvulla, joten Kioton pöytäkirjan päästövähennyksistä ei ollut niille haittaa, ne pystyivät huoletta kasvattamaan päästöjään sekä rahastamaan ylimääräisillä päästöoikeuksilla länsiblokkia.
- Aikarajat tulevat paukkumaan Pariisissa, siitä huolimatta tekstistä tuskin päästään sopuun
- Jos tekstistä päästään sopuun, meillä on uusi Versailles’n rauha Annex II -valtioille
Annex II -valtiot:
Alankomaat
Amerikan yhdysvallat
Australia
Belgia
Espanja
Euroopan talousyhteisö
Irlanti
Islanti
Ison-Britannian ja Pohjois-Irlannin yhdistynyt kuningaskunta
Italia
Itävalta
Japani
Kanada
Kreikka
Luxemburg
Norja
Portugali
Ranska
Ruotsi
Saksa
Suomi
Sveitsi
Tanska
Uusi-Seelanti
Siinä ne. Ei ole mitään mekanismia olemassa eikä tulossa, jolla tuohon listaan voitaisiin lisätä uusia valtioita. Ainoa tapa on se, että valtio itse pyytää listalle pääsyä. Sellaista ei ole koskaan tapahtunut eikä ole tapahtumassakaan. (Turkki oli Annex II -valtioissa alkuperäisessä sopimuksessa. Turkki kieltäytyi kokonaan liittymästä UNFCCC:hen. Kymmenen vuotta myöhemmin vuonna 2002 Turkki poistettiin listalta. Turkki liittyi UNFCCC:hen vuonna 2004, muodollisesti Annex I -valtiona, käytännössä "kehittyvän" maan statuksella, katso Turkin INDC kolmannesta linkistä)
Annex II -valtioita on 24 (23 ilman Euroopan talousyhteisöä). Vertailun vuoksi Maailmanpankin (World Bank) korkeimmassa tuloluokassa (high-income economy) on 80 maata! (Katso itse: http://data.worldbank.org/about/country-and-lending-groups#High_income)
Mitä tulee "kehittyvien" valtioiden päästö"vähennyksiin", nyrkkisääntö on, että BAU (=business as usual) asetetaan korkeammalle kuin aikaisempien vuosikymmenten kasvutrendi, jolloin jatkettaessa samalla kasvutrendillä kuin aikaisemminkin saadaan halutun verran päästö"leikkauksia" BAU:sta. Sitten on tämä BKT:n energiaintensiivisyys. Sitäkin jotkut lupaavat leikata. Yleensä leikkaus on sellainen, että se toteutuisi joka tapauksessa.
Muistakaa, että UNFCCC:n osapuolikokous tekee päätökset konsensus-periaatteella. Eli yksi Venezuela voi estää etenemisen.
Teknologiasiirto voi tarkoittaa melkein mitä tahansa teknologiaa. INDC:eistä kolmannesta linkistä löydätte, mitä kaikkea vaaditaan. Esim. Iran vaatii yhdessä kohdassa: Access to new and environmentally sound technologies for industrial production. Tuohan voi päteä melkein mihin tahansa tuotantoon, joka Suomessa tehdään puhtaammin kuin keskimäärin. Muistatteko vastaukset hallitustunnustelija Juha Sipilälle vaalien jälkeen? Vasemmistoliitto ja Vihreät vaativat Suomea antamaan mahdollisimman paljon teknologiasiirtoja. Samalla puhtaista teknologioista (clean tech) puuhataan kasvuvetureita Suomen talouteen. Jos jokin suomalainen yritys tekee huippukeksinnön, se investoidaan maailmalle vain Annex II -maiden (veronmaksajien) rahoittamana, mikäli ilmastosopimuksia noudatetaan. Mutta miksi vapaasti liikkuva pääoma investoisi teknologioihin Annex II -maissa, kun investoinnit voi kohdistaa mm. Israeliin, Etelä-Koreaan, Singaporeen tai Taiwaniin? Noissa kehitysmaissa toimiessa ei ole pelkona, että teknologiat laitetaan jakoon. (Israel, Etelä-Korea ja Singapore kehitysmaita, Taiwan ei voi liittyä ilmastosopimukseen, koska Kiinan edustaja vaihtui YK:ssa 1971 Kiinan tasavallasta Kiinan kansantasavaltaan ja vain yksi Kiina tunnustetaan. Jos Taiwan olisi voinut liittyä UNFCCC:hen, se olisi liittynyt kehitysmaana)
Siis, listaamani valtiot ovat vastuussa koko maailman kasvihuonekaasuvähennysten kustantamisesta, ilmastonmuutokseen sopeutumisen kustantamisesta (adaptation)(valtava menoerä, on ollut puhetta 50%/50% suhteesta rahojen jaossa)ja teknologian tarjoamisesta kaiken tämän saavuttamiseksi. Lisäksi niiden täytyy olla edelläkävijöitä ja suunnannäyttäjiä päästöjen vähentämisessä. Lisäksi on tämä ns. Loss and damage -asia, jota en ala nyt edes käsittelemään.
Tähän varmaan liittyy se hirveä rummutus, mikä nyt on käynnissä ilmastokouksen alla. Meitä pyritään manipuloimaan, jotta hyväksyisimme ne hirveät kustannukset, jotka seuraavat siitä, jos kattava ilmastosopimus saadaan aikaiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Eipä näytä porukkaa paljon tärkeät asiat kiinnostavan. Joku raiskaus tai muu vähäpätöinen asia saa huomion.
Bahrain ja Kuwait toimittivat INDC:t kirjoituksen julkaisemisen jälkeen.
Bahrain (43963 US dollaria ostovoimaoikaistu BKT asukasta kohti vuonna 2014): ”The Kingdom of Bahrain recognizes that the extent to which it will meet its obligations under the UNFCCC will depend highly on the level of international support in means of implementation. Therefore, mitigation and adaptation stipulations are meant to inform and will be undertaken in the context of support on finance, technology-transfer and capacity building.”
ja ”The domestic actions communicated in this INDC are voluntary and will be implemented in accordance with the principles and provisions of the Convention, in particular Article 4 paragraph 1, 7 and 8.”
(Suomi 38569 US dollaria ostovoimaoikaistu BKT asukasta kohti vuonna 2014.)
Kuwaitin INDC:stä en osaa sanoa mitään, koska en arabiaa osaa (vielä).
Ilmoita asiaton viesti
Kun Bahrainilla on muka pätäkästä puutetta, niin voisivat alkaa miettimään verotusta.
Bahrainin verotus 2015
ALV: 0 %
yritys/yhteisövero: 0 %
tulovero: ei ole olemassa tätäkään, korkein mahdollinen tuloveroprosentti siis 0 %
pääomavero: 0 %
varallisuusvero: 0 %
perintövero: 0 %
varainsiirtovero: 2 %:a kauppahinnasta
Suomen veronmaksajat tukevat tällaisia veroparatiiseja! Mutta ketään ei kiinnosta!
Ilmoita asiaton viesti
Bahrainilla riitti rahaa tukea suurmoskeijahanketta Suomessa. Suomi antaa kehitysapua Suomea rikkaammalle ja paljon saastuttavammalle Bahrainille. Bahrain saa Green Climate Fundilta rahaa, VIELÄPÄ SOPEUTUMISEEN, ei siis päästövähennyksiin ollenkaan (Bahrain ei sellaisiin ole suostunutkaan, edes muiden rahoituksella). YLE ja muut epäpätevät tai tarkoituksella virheellistä ja harhaanjohtavaa mielikuvaa levittävät valeuutisvälineet aina kertovat, että Suomi ja ns. valkoinen mies on velvollinen maksamaan maailman köyhimmille sopeutumisrahaa, koska maailman köyhimmät maat kuten Bahrain ja Singapore eivät ole muka aiheuttaneet ilmastonmuutosta, mutta kärsivät siitä eniten. Todellisuudessa Bahrainin kasvihuonekaasupäästöt ovat maailman suurimpia, paljon Suomea suurempia, olleet jo vuosikymmeniä (ja suurin osa ihmisen kasvihuonekaasupäästöistä on tapahtunut muutamana viime vuosikymmenenä, joten Bahrain on Suomea pahempi historiallinenkin päästäjä).
Bahrain, kasvihuonekaasupäästöt tonnia vuodessa
1990 95 00 05 10 2013
27.27 29.64 29.19 27.78 24.4 25.4
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by…
myös pelkät hiilidioksidipäästöt: https://tradingeconomics.com/bahrain/co2-emissions…
Erityisesti sopeutumisrahojen pitäisi olla kaikista köyhimmille maille. Vieläpä selvä enemmistö Vihreän ilmastorahaston hankkeista on ollut päästöjen leikkauksiin liittyviä. Sitten pelkkää sopeutumisrahaa saa ökyrikas GCC-maa, kyllä suututtaa. Linkki:
https://www.greenclimate.fund/projects/sap003?inhe…
project
SAP003
Enhancing climate resilience of the water sector in Bahrain
Adaptation
0.0% Co-financing (!!!!!!!!!!!!)
2,2 miljoonaa dollaria hyväksytty, mutta projektin koko on neliportaisella asteikolla määritelty toiseksi pienimpään kokoluokkaan, eli ”small”, joka tarkoittaa linkin mukaan vähintään 10 miljoonaa US dollaria ja enintään 50 miljoonaa.
GCF Financing
Instrument Grant USD 2.2 m
Siis ei edes laina, vaan lahja!
Executing Entity
National Oil and Gas Authority (NOGA) Bahrain
Enhancing climate resilience of the water sector in Bahrain
Approved October 2018
Est. implementation period 5.0 years
Ilmoita asiaton viesti