*

rikukivela Kirjoituksia lähinnä erilaisista epäkohdista

Ilmastoneuvotteluissa ollaan vaarallisilla vesillä

Tässä YK:n ilmastosopimus, jonka puitteissa neuvottelut käydään.

Tässä asiakirja, josta Pariisin osapuolikokouksessa yritetään päästä sopuun.

Tässä ilmastosopimuksen osapuolten INDC:t.

 

Huomioita:

  • 1992 kiveen hakattu valtioiden luokittelu kehittyneisiin ja "kehittyviin" on pysyvä, se ei ole muuttumassa
  • Siirtymätalouksien (EIT=economies in transition) siirtymälle ei ole näköpiirissä loppua, siirtymä tulee kestämään pidempään kuin kesti se, mistä ollaan (edelleen) siirtymässä
  • Nyt kun kasvihuonekaasu-toimia (mitigation) vaaditaan kaikilta osapuolilta, siirtymätalouksien ja "kehittyvien" valtioiden asema on lähes sama --> Euroopan itäblokin hävittyä kylmän sodan he voittivat heti seuraavan
  • Siirtymätaloudet saivat valtavan suuren palkinnon siitä, että tuottivat vähemmän, mutta suuremmilla päästöillä (ennen vuotta 1992). Niiden päästöt romahtivat 1990-luvulla, joten Kioton pöytäkirjan päästövähennyksistä ei ollut niille haittaa, ne pystyivät huoletta kasvattamaan päästöjään sekä rahastamaan ylimääräisillä päästöoikeuksilla länsiblokkia.
  • Aikarajat tulevat paukkumaan Pariisissa, siitä huolimatta tekstistä tuskin päästään sopuun
  • Jos tekstistä päästään sopuun, meillä on uusi Versailles’n rauha Annex II -valtioille

Annex II -valtiot:

Alankomaat

Amerikan yhdysvallat

Australia

Belgia

Espanja

Euroopan talousyhteisö

Irlanti

Islanti

Ison-Britannian ja Pohjois-Irlannin yhdistynyt kuningaskunta

Italia

Itävalta

Japani

Kanada

Kreikka

Luxemburg

Norja

Portugali

Ranska

Ruotsi

Saksa

Suomi

Sveitsi

Tanska

Uusi-Seelanti

 

Siinä ne. Ei ole mitään mekanismia olemassa eikä tulossa, jolla tuohon listaan voitaisiin lisätä uusia valtioita. Ainoa tapa on se, että valtio itse pyytää listalle pääsyä. Sellaista ei ole koskaan tapahtunut eikä ole tapahtumassakaan. (Turkki oli Annex II -valtioissa alkuperäisessä sopimuksessa. Turkki kieltäytyi kokonaan liittymästä UNFCCC:hen. Kymmenen vuotta myöhemmin vuonna 2002 Turkki poistettiin listalta. Turkki liittyi UNFCCC:hen vuonna 2004, muodollisesti Annex I -valtiona, käytännössä "kehittyvän" maan statuksella, katso Turkin INDC kolmannesta linkistä)

 

Annex II -valtioita on 24 (23 ilman Euroopan talousyhteisöä). Vertailun vuoksi Maailmanpankin (World Bank) korkeimmassa tuloluokassa (high-income economy) on 80 maata! (Katso itse: http://data.worldbank.org/about/country-and-lending-groups#High_income)

 

Mitä tulee "kehittyvien" valtioiden päästö"vähennyksiin", nyrkkisääntö on, että BAU (=business as usual) asetetaan korkeammalle kuin aikaisempien vuosikymmenten kasvutrendi, jolloin jatkettaessa samalla kasvutrendillä kuin aikaisemminkin saadaan halutun verran päästö"leikkauksia" BAU:sta. Sitten on tämä BKT:n energiaintensiivisyys. Sitäkin jotkut lupaavat leikata. Yleensä leikkaus on sellainen, että se toteutuisi joka tapauksessa.

 

Muistakaa, että UNFCCC:n osapuolikokous tekee päätökset konsensus-periaatteella. Eli yksi Venezuela voi estää etenemisen.

 

Teknologiasiirto voi tarkoittaa melkein mitä tahansa teknologiaa. INDC:eistä kolmannesta linkistä löydätte, mitä kaikkea vaaditaan. Esim. Iran vaatii yhdessä kohdassa: Access to new and environmentally sound technologies for industrial production. Tuohan voi päteä melkein mihin tahansa tuotantoon, joka Suomessa tehdään puhtaammin kuin keskimäärin. Muistatteko vastaukset hallitustunnustelija Juha Sipilälle vaalien jälkeen? Vasemmistoliitto ja Vihreät vaativat Suomea antamaan mahdollisimman paljon teknologiasiirtoja. Samalla puhtaista teknologioista (clean tech) puuhataan kasvuvetureita Suomen talouteen. Jos jokin suomalainen yritys tekee huippukeksinnön, se investoidaan maailmalle vain Annex II -maiden (veronmaksajien) rahoittamana, mikäli ilmastosopimuksia noudatetaan. Mutta miksi vapaasti liikkuva pääoma investoisi teknologioihin Annex II -maissa, kun investoinnit voi kohdistaa mm. Israeliin, Etelä-Koreaan, Singaporeen tai Taiwaniin? Noissa kehitysmaissa toimiessa ei ole pelkona, että teknologiat laitetaan jakoon. (Israel, Etelä-Korea ja Singapore kehitysmaita, Taiwan ei voi liittyä ilmastosopimukseen, koska Kiinan edustaja vaihtui YK:ssa 1971 Kiinan tasavallasta Kiinan kansantasavaltaan ja vain yksi Kiina tunnustetaan. Jos Taiwan olisi voinut liittyä UNFCCC:hen, se olisi liittynyt kehitysmaana)

 

Siis, listaamani valtiot ovat vastuussa koko maailman kasvihuonekaasuvähennysten kustantamisesta, ilmastonmuutokseen sopeutumisen kustantamisesta (adaptation)(valtava menoerä, on ollut puhetta 50%/50% suhteesta rahojen jaossa)ja teknologian tarjoamisesta kaiken tämän saavuttamiseksi. Lisäksi niiden täytyy olla edelläkävijöitä ja suunnannäyttäjiä päästöjen vähentämisessä. Lisäksi on tämä ns. Loss and damage -asia, jota en ala nyt edes käsittelemään.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Tapani Lahnakoski

Tähän varmaan liittyy se hirveä rummutus, mikä nyt on käynnissä ilmastokouksen alla. Meitä pyritään manipuloimaan, jotta hyväksyisimme ne hirveät kustannukset, jotka seuraavat siitä, jos kattava ilmastosopimus saadaan aikaiseksi.

Käyttäjän rikukivela kuva
Riku Kivelä

Eipä näytä porukkaa paljon tärkeät asiat kiinnostavan. Joku raiskaus tai muu vähäpätöinen asia saa huomion.

Bahrain ja Kuwait toimittivat INDC:t kirjoituksen julkaisemisen jälkeen.

Bahrain (43963 US dollaria ostovoimaoikaistu BKT asukasta kohti vuonna 2014): "The Kingdom of Bahrain recognizes that the extent to which it will meet its obligations under the UNFCCC will depend highly on the level of international support in means of implementation. Therefore, mitigation and adaptation stipulations are meant to inform and will be undertaken in the context of support on finance, technology-transfer and capacity building."

ja "The domestic actions communicated in this INDC are voluntary and will be implemented in accordance with the principles and provisions of the Convention, in particular Article 4 paragraph 1, 7 and 8."

(Suomi 38569 US dollaria ostovoimaoikaistu BKT asukasta kohti vuonna 2014.)

Kuwaitin INDC:stä en osaa sanoa mitään, koska en arabiaa osaa (vielä).

Käyttäjän rikukivela kuva
Riku Kivelä

Kun Bahrainilla on muka pätäkästä puutetta, niin voisivat alkaa miettimään verotusta.

Bahrainin verotus 2015

ALV: 0 %

yritys/yhteisövero: 0 %

tulovero: ei ole olemassa tätäkään, korkein mahdollinen tuloveroprosentti siis 0 %

pääomavero: 0 %

varallisuusvero: 0 %

perintövero: 0 %

varainsiirtovero: 2 %:a kauppahinnasta

Suomen veronmaksajat tukevat tällaisia veroparatiiseja! Mutta ketään ei kiinnosta!

Toimituksen poiminnat