rikukivela

Miksi tästä ei puhuta?

https://yle.fi/uutiset/3-10743761

 

Miten auto voi tietää kuljettajan väsymyksen tai virkeyden?

Miten auto voi tietää kulloisenkin kyltissä lukevan nopeusrajoituksen?

Kaikkiin autoihin pakollinen paikannusjärjestelmä?

 

Autoala on malliesimerkki, miten väkivaltamonopolin sääntely on tuhonnut vapauden, uusien yritysten markkinoilletulon sekä pitää hintoja ylhäällä ja nostaa niitä. Monimutkainen, vaikeaselkoinen, vaativa, ankara säätely ja koko ajan muutoksessa olevat lakien vaatimukset ovat suurien yritysten/toimijoiden etu.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (34 kommenttia)

Käyttäjän rikukivela kuva
Riku Kivelä

Aivan hurjia vaatimuksia. En ollut aikaisemmin kuullutkaan tällaisista. Ja seuraan asioita ja uutisia aika tarkkaan, siis kaiken vapaa-aikani. Kuinka paljon autojen hinnat nousevat?

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

"Miten auto voi tietää kuljettajan väsymyksen tai virkeyden?" Ymmärtääkseni tuolla yritetään pelastaa ihmishenkiä... Voihan tuota pelätä, mutta miksi ihmeessä?

Käyttäjän rikukivela kuva
Riku Kivelä

Tällainen sääntely on mielestäni yksinkertaisesti väärin, rikos ihmisten vapautta kohtaan.

Mihin vedetään raja, kuinka paljon lisäsääntelyä ja uusia lakeja voi perustella sillä, että ihmisiä kuolee oletetusti ja lasketusti vähemmän?

Käyttäjän ApHiltunen kuva
Ap Hiltunen

Suurempi rikos ihmisten vapautta kohtaan lienee kuitenkin se, jos joku kuolee sellaiseen onnettomuuteen joka olisi ollut estettävissä. On ihan vastuullista että teknologian kehittyessä ja autojen turvallisuuden parantuessa niitä otetaan käyttöön. Se on ihan perusteltua, jos sillä säästetään ihmishenkiä.

Tuo kuljettajan vireyttä valvova laite on joissain autoissa sellainen, että se tunnistaa kun auto ei enää ajakaan suoraan vaan alkaa vähän heijata kun kuljettaja väsyy. Hyvin se on toiminut omasta kokemuksestani ja antaa neuvoksi pitää kahvi- tai lepotauon ja aina on ilmoitus tullut ihan aiheesta.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

”Miksi tästä ei puhuta” on melkein aina älytön heitto. Kyse on yleensä vain omasta tietämättömyydestä.

Yksinkertaisin tapa, jolla autot päättelevät kuljettajan olevan väsynyt perustuu ajotapaan: äkkinäiset nykäykset ratissa ja seilaaminen kaistan laidalta laidalle voivat olla sellaista poikkeuksellisuutta, että auto antaa kuljettajalle hälytyksen. Tällaiseen järjestelmään voi myös helposti liittää vuorokaudenajan ja sen, kuinka kauan auto on liikkunut yhtäjaksoisesti. Näin se toimii jo nykyautoissa.

Monimutkaisempi tapa voi sitten perustua vaikka kuinka pitkälle vietyihin algoritmeihin ja koneoppimiseen ja -näköön.

Liikennemerkkien tunnistus on nykyään auton kameroille ihan piece of cake, varsinkin kun osa niistä, ne vakituiset, jo ovat navigaattorin muistissa.

Reaaliaikainen paikannus 5G -verkossa on välttämätöntä autonomiselle ja automaattiselle liikenteelle. Lähivuosikymmeninä tullaan asteittain lopettamaan ihmisen ratinvääntäminen ja tientuijottaminen. Siitä tulee ensin turhaa ja sitten kiellettyä. Liikenteestä tulee nopeampaa ja turvallisempaa.

Käyttäjän rikukivela kuva
Riku Kivelä

"”Miksi tästä ei puhuta” on melkein aina älytön heitto."

Viittaa siihen, että seuraan samalla tavalla tasaisesti uutisia. Joistakin asioista puhutaan ja kerrotaan, joistakin ei. Tästä asiasta en ole nähnyt tai kuullut juttuja ja keskusteluja. Vertaa tähän: https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/55839-jorma-ollil...

Poliitikot nopeasti ja aika laajasti irtisanoutuivat työryhmän esityksistä. Kansalaiset eivät tykänneet, esitykset kuopattiin.

Tuosta oli valtavasti puhetta pitkään. Onko älytön heitto kysyä, miksi tästä uudesta sääntelystä ei ole ollut uutisissa juttuja (valtavirtatiedotusvälineissä yhtään mitään)? Missä olet itse nähnyt juttuja tästä, jos niitä on ollut? (Googlella löytyy tästä paketista muutamia juttuja, kun eilen (toissa päivänä) etsin tietoa asiasta)

Eli mielestäsi tietokoneet, kamerat, navigaattorit (suunnistuslaitteet), paikannus pakollisiksi. Eli olet antiliberaali, suomeksi vapausvastainen, vapauden vastustaja.

"Reaaliaikainen paikannus 5G -verkossa on välttämätöntä autonomiselle ja automaattiselle liikenteelle."

Juuri tänään oli uutisissa, miten 5G (S)-verkkoa ei tulla saamaan haja-asutusalueille.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Kannattaa opetella vielä kerran uudelleen vapauden määritelmä jostain lukion filosofian kirjasta. Löytyykö sieltä määritelmää, jonka mukaan yksilönvapauteen kuuluu autoilu puolinukuksissa?

Moni autoilija ja autoilun etujärjestö luulee -ilmeisen tosissaan- että tieliikenne olisi muka paikka, johon kuuluu äärimmäinen yksilönvapaus. Sehän on mitä suurimmassa määrin hyvin säänneltyä yhteispeliä, johon osallistuvien on luotettava toisiinsa. Fysiikan lakejakin nämä autoilijat ja heidän mölyköörinsä pitävät ilmeisesti antiliberaalien juonena vapaita miehiä vastaan.

En muuten esittänyt omia mielipiteitäni edellisessä kommentissa. Ei se kannatakaan, robottiautoissa kyse on vähintään 15-25 vuoden päässä olevasta asiasta. Eikä muuten kannata tarkastella oikeastaan mitään asioita tynnyrinreiästä tihrustelemalla. Suomalainen haja-asutusalue -näkökulma on juuri sitä. Ei globaali autoteollisuus siitä välitä.

Käyttäjän TuomoGren kuva
Tuomo Gren Vastaus kommenttiin #18

Niin. Esimerkiksi hyvin liberaalin Rawlsin vapausmäärittelyssä vapaus tarkoittaa sitä että "Jokaisella henkilöllä tulee olla oikeus perusvapauksiin, kuin sopii yhteen muiden kansalaisten samojen vapauksien kanssa." Eli vapauteen ei kuulunut muiden elämään puuttuminen.

Nähdäkseni näissä autolla ajamisissa on nimenomaan se, että kun vaarannat toisen ihmisen elämän, niin nimenomaan lasketusti rajoitat toisen ihmisen vapautta ihan käsittämättömän paljon.

Jos joku ottaa vapaudekseen ajaa väsyneenä ja estää kaiken tähän tulevan rajoittamisen niin hän haluaa kontrolloida auton alle jääneen elämää maksimaalisesti. "Etpäs muuten enää hengitä, mene kotiisi, kävele kadulla".

Jos vapausrajoitteita muutettaisiin tähän "kaikki saa tehdä mitä tahansa" kulmaan niin ei saisi olla poliiseja koska vapautta kontrolloidana helvetisti sillä että en saa kuljeskella kadulla varmistamattomien konetuliaseiden kanssa niin että joku vahinkotöyssy pistää sarrrrja sarrjan pikkulasten leikkipuistossa (jota ei tietenkään saa aidata koska sellaiset rajoittaa vapauksia".)

Autolla kännissä ajaminen on vapautta tehdä jotain joka estää esimerkiksi minua harjoittamasta kävelyä rauhassa. Kun joudun tiedätkö väistelemään näitä ajelijoita.

Käyttäjän rikukivela kuva
Riku Kivelä Vastaus kommenttiin #30

Esim. Juha Sipilä on tehnyt itselleen auton.

Itselleen ei voi enää sääntelyn takia tehdä omaa autoaan tai asuintaloaan. Itselleen auton tehnyt voi ajaa rikkomatta muiden vapauksia aivan kuin kuka tahansa muukin. Jos hän tappaa jonkun autollaan, annettakoon lupa tappaa hänet. Kuten niillekin, joiden vapautta on rajoittanut jonkun muun tekemä auto.

Minun elämääni vaarannetaan ja lyhennetään joka päivä tupakansavulla, jota en todellakaan haluaisi hengittää. Naapuri polttaa noin metrin päässä tuloilma-aukostani. Välillä joku polttaa kerrostalossa sisällä liesituulettimeen tai pesuhuoneessa, savu kulkeutuu muihin asuntoihin. Miksi tällainen sallitaan yhteiskunnassamme?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Jo nykyinen navigaattoritekniikka tietää nopeusrajoituksen kullakin tieosuudella. Ainakin se asia on helppo järjestää. Eiköhän se kuljettajan virkeyskin jollain lailla selviä?

Käyttäjän rikukivela kuva
Riku Kivelä

Ja tällainen tekniikka on tulossa pakolliseksi kaikille. Eikä siitä puhuta. Verrattuna hirveään kohuun, kun Ollila ym. halusivat pakollisen paikannuksen. Kustannuksista ja yksityisyyden suojasta oli paljon keskustelua pitkään.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Jos sinulla on älypuhelin, on se tekniikka taskussasi jo nyt!

Käyttäjän rikukivela kuva
Riku Kivelä Vastaus kommenttiin #11

Minulla ei ole älypuhelinta.

Vaikka olisi, on väärin pakottaa kantamaan sellaista aina ja lataamaan siihen virtaa vähän väliä sekä antamaan tietosi kalifornialaisen yrityksen käyttöön sekä vihollisvaltion tiedustelupalvelulle.

Käyttäjän TuomoGren kuva
Tuomo Gren Vastaus kommenttiin #14

Tämä oli hyvä pointti. Älypuhelimissa on paikannusta joka on epäanaloginen autoesimerkin kanssa koska älypuhelin ei säästä ihmishenkiä verrattuna vanhempaan kännykkään. Itsekin jouduin vaihtamaan kännykkäni vanhasta vasta aika vähän aikaa sitten kun arkaainen kännykkäni hajosi (lopulta).

Tosin ei ihmisen ole pakko ostaa autoakaan. Ei minullakaan ole autoa. Ei ollut edes silloin kun olin maaseudulla renkinä. Joten tässä se analogia siihen autoon tuleekin. Ja kappas.

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen

Siinä vain menee auton kameran tieto edelle.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Asia ei liene sen arvoinen että ketään kiinnostaisi siitä puhua. Yleensä uusi tekniikka otetaan ilolla vastaan.

Käyttäjän rikukivela kuva
Riku Kivelä

"Yleensä uusi tekniikka otetaan ilolla vastaan."

Aivan eri asia on pakottaa lainsäädännöllä ottamaan uusi tekniikka pakolla. Väkivaltamonopoli laittaa tehtaasi kiinni, jos et tottele. Näiden pakollisten uusien laitteiden valmistajat lobbaavat/lahjovat vallanpitäjät määräämään valmistamansa laitteet kaikille pakollisiksi.

Esimerkki 1) X kehittää uutta tekniikkaa. Ottaa yhteyttä luottopolitikkoonsa. Hän järjestää asian poliittiselle agendalle. Muutaman vuoden päästä tekniikka on pakollinen kaikille. Kätevää.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

# 8

Kun tekniikka kehittyy niin kehityksestä kieltäytyneet yleensä jäävät vaille ostajakuntaa. Niin toimii markkinatalous. Vaikea sille on parempaakaan vaihtoehtoa hakea.

Käyttäjän rikukivela kuva
Riku Kivelä Vastaus kommenttiin #10

On Tomi aivan eri asia, että tuote häviää markkinoilta, koska ostajia ei ole verrattuna siihen, että väkivaltamonopoli kieltää tuotteesi.

Käyttäjän rikukivela kuva
Riku Kivelä

Pieni tehtailija ei monesti osaa/pysty muuttamaan tuotantoaan niin, että uuden lainsäädännön/sääntelyn ehdot täyttyvät. Silloin pitää laittaa tehdas kiinni. Ja suuret yritykset kasvattavat markkinaosuuttaan, voittomarginaalejaan.

Joku yrittäjä on käyttänyt vuosia elämästään ja omaisuutensa jonkin tuotteen kehittämiseen ja valmistamiseen. Ennen kuin tuote saadaan markkinoille tai tuotanto nostettua massatuotteen mukaiselle tasolle, sääntelyä muutetaankin niin, että yrittäjän tuotetta on kiellettyä myydä. Kätevää.

Käyttäjän TuomoGren kuva
Tuomo Gren Vastaus kommenttiin #12

Eikö se vapaus olekin sitä että jos haluaa tukea näitä niin ostakoot niiltä. Vapaa markkinatalous ja näkymätön käsi jne.

Miksi sinun etiikkasi yrittäjyydestä pitäisi olla jokin joka säätää miten muiden on kuoltava liikenteessä?

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Väsymyksen tunnistus oli jo edellisessä autossani 6 vuotta sitten. Aivan tavallinen perhauto. Eivät nämä ominaisuudet mitään UFO-tekniikkaa ole; jos olisivat, ei nittä vaadittaisi.

Tulevisuudessa, tekniikan edelleen kehityttyä on aivan mahdollista, että ihminen saa koskea auton rattiin vain suljetulla radalla. Koska robotti ajaa niin paljon turvallisemmin.

Käyttäjän ollivaisala kuva
Olli Väisälä

Mullakin on Skodassa olevinaan väsymyksentunnistusjärjestelmä, mutta ei siitä kyllä mitään hyötyä ole. Aina silloin tällöin kojelautaan saattaa pamahtaa kahvikupin kuva ja teksti "take a break", mutta en ole huomannut, että tämä mitenkään korreloisi todellisen väsymyksen tai ajotavan kanssa. Näennäistoiminto siis.

Enkä kyllä muutenkaan usko utopiaasi. Mistä ihmeestä se kone voisi edes periaatteessa tietää niin täsmälleen, minne haluan ajaa esim. pihateillä, parkkipaikoilla, puhumattakaan muista reitinvalinnan ja ajotavan yksityiskohdista, yllättävistä tilanteista, lumisista metsäteistä jne. jne.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Onko tuo ymmärrettävä niin, ettet läheskään aina suostu Skodasi edellyttämään kahvitteluun?

Käyttäjän ollivaisala kuva
Olli Väisälä Vastaus kommenttiin #21

Voisi mennä joskus maha sekaisin, jos suostuisin. Onneksi siinä ei ole käänteistä kofeiinilukkoa, joka päästäisi auton liikkeelle, vain jos puhallan riittävät lukemat.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

6 vuotta vanhassa autossa (VW) kokemus oli aika sama, mutta tässä uudessa (taas VW) se tuntuu toimivan oikein järkevästi. (Tosin jos se syttyy vaikkapa 20 min ennen määränpäätä, jää tauko silti pitämättä.)

Nyt kun puhutaan liikenneturvallisuuden parantamisesta koko EU:n tasolla, ajelu lumisilla metsäteillä on aivan marginaalissa. Ehkä sitten sellaisissa tilanteissa robotin voi laittaa lepäämään.

Teslan autopilotti aiheuttaa jo nykyään vähemmän onnettomuuksia kuin ihmiskuskit.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Octavian väsymyksentunnistusjärjestelmää taidetaan yleiskielessä kutsua kelloksi. Se ilmoittaa, jos olet ajanut yhteen menoon jonkun, ennalta ohjelmoidun kilometrimäärän/aikajakson ja suosittelee pitämään tauon rajan ylittyessä.
Jotkut silmänliikkeitä seuraavat järjestelmät pystyvät jossain määrin tunnistamaan ns pilkkimisen ja herättämään kuljettajan. Eli sopinevat ihmisille jotka eivät itse tunnista omaa väsymystään. Varmaan yhtä hyödyllinen olisi autoon asennettu alkometri joka mittaisi ajon aikana lukemia ja hälyttäisi, jos promillet nousevat yli 0.5:n. Kokonaan eri juttu on se, kannattaako uusia hilavitkuttimia pakkomyydä, jos niiden kohderyhmänä ovat ainoastaan sellaiset kuljettajat, jotka jo lähtökohtaisesti ovat kelvottomia kuljettamaan autoa.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen Vastaus kommenttiin #27

Skodasta ei ole kokemusta, VW:stä on - tietääkseni käytännössä sama auto. Muutamilla vakioreiteillä valo joskus syttyy, joskus ei. Joten on siinä muutakin tunnistinta mukana kuin kello.

Ja idea tosiaan on, että järjestelmä tunnistaa väsymyksen ennenkuin kujettaja sen huomaa. Tietenkään keskitasoa paremmat kuljettajat (lue: omasta mielestään kaikki) eivät tuollaista koe tarvitsevansa.

Käyttäjän bvalonen kuva
Birgitta Valonen

Hmmm.. Helsingissä kehä I:llä juuri edessäni oleva auto törmäsi edellä ajavaan. Vaikka tilanteessa olinkin lopulta ylpeä reagointikyvystäni, niin kaikkein iloisin olin siitä, että autoni ihan itsekin jarrutti, väliä jäi noin 50 cm. Kyllä tällainen tekniikka on todella tervetullutta.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Pitäisikö nämä autot määrät pakollisiksi päihdekuskeille, jotta he eivät törmäilisi kännipäissään ympäriinsä.

Kaistavahti pitäisi auton tiellä ja automaattijarrutus estäisi törmäämästä muihin ihmisiin ja ajoneuvoihin!

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Varmaan pääsääntöisesti jarruttamisesta on hyötyä. Järjestelmä voi myös aiheuttaa onnettomuuksia. Esimerkiksi moottoritiellä edellä ajavasta XXXXXsta rekasta heitetty tyhjä muovikassi voi saada aikaan hätäjarrutuksen ja sitä kautta ketjukolarin, jota ei olisi tapahtunut ilman järjestelmää. Laite ei siis toistaiseksi osaa luokitella esteitä riittävän luotettavasti, vaan menee paniikkiin mistä tahansa.

Nopeusrajoituksen tunnistava laitteisto on jo paria pykälää huonompi. Se ei osaa luotettavasti sanoa, mikä numero on nopeusrajoituskyltistä ja mikä esimerkiksi linja-auton perässä olevasa tarrasta, vaalimainoksesta tms. Myös kylttien likaisuus, lumisuus, peittyminen toisen ajoneuvon taakse jne aiheuttavat ongelmia.

Kylttien ohjelmointi gps:ään ei myöskään toimi, koska rajoitukset vaihtelevat ja koska gps itsessään ei toimi kovin luotettavasti - se voi sammua kokonaisessa läänissä tai ryhtyä ilmoittamaan vääriä sijaintitietoja, esimerkiksi jos sattuu sotaharjoitukset olemaan naapurimaassa.

Epäluotettavuudesta kielii sekin, ettei yksikään laitteiden lobbari suostu ottamaan pienintäkään vastuuta seurauksista, jos laite ilmoittaa väärän nopeuden.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Onkohan niiden robottivempainten määrä tulla myös tämän autotalon tuotteisiin?

https://www.morgan-motor.co.uk/

Riku Kivelän blogitekstiin liitetyn uutisen luettuani minunkin spontaani kysymykseni oli: paljonko tuo kaikki maksaa?

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

"Miten auto voi tietää kulloisenkin kyltissä lukevan nopeusrajoituksen?"

Jos tosissaan kysyt :

Tätä minäkin ihmettelin, kun sain uuden ,nopeusrajoituksen ilmoittavan, pikkukäppänä-auton huollon ajaksi käyttööni.

Luulin aluksi sen olevan GPS-pohjainen, ei, se lukee visuaalisesti liikennemerkkejä, olin yllättynyt, mutta sitten muistin, että esimerkiksi tehtaiden automaatti-porteilla on ollut jo vuosia rekisterinumeron lukevia järjestelmiä.

Vaalien aikana tienvarsimainokset erehdyttivät nämä järjestelmät :

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/8ca5b6c0-29...

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen

Samoin keväällä kun lumisateen jälkeen 80 merkki oli peittynyt niin että kamera kuvasi sen ja väitti nopeudeksi 30 km/h

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset